Hva er Rosacea?

Rosacea er en av de vanligste hudsykdommene. Rosacea rammer rundt 5- 10 prosent av befolkningen.

Tilstanden kjennetegnes av rødhet i ansiktet, synlige blodkar, rødming og et kviselignende utslett. Rosacea rammer både talgkjertlene og blodkarene i ansiktet. Mange føler de har sensitiv hud.

Rosacea forekommer hos begge kjønn , men vanligst hos kvinner i alderen 30- 50 år. Forekomsten er større blant mennesker med lys hud type. Sjelden hos mørkhudede.

Hva forårsaker Rosacea ?

Vi vet ikke hva som er årsaken til Rosacea, men sykdommen kan være arvelig. Så mange som 40 prosent av de som har Rosacea har en slektning med samme tilstand. Økt blodsirkulasjon og overfølsomme blodkar medvirker til utslettet. Rødming kan være forstadiet til Rosacea.

halsplatikk

Man trodde tidligere at Rosacea skyldes en midd i huden . Nyere forskning har vist at denne mikroben ikke er hovedårsaken til sykdommen, selv om noen fortsatt mener den er en forverrende faktor.

Det nyeste innen forskningen om Rosacea er påvisning av økte nivåer av antimikrobielle peptider . Høye nivåer av disse stoffene fører til betennelse og nydannelse av blodkar.

Rosacea forverres ofte av ytre faktorer som sollys, alkohol, varme drikker, psykisk stress, temperaturendringer, menstruasjon, medikamenter og sterkt krydret mat.

Hva er symptomene på Rosacea ?

De vanligste symptomene er tilbakevendende rødflammet hud i ansiktet og et kviselignende utslett. Rødheten forverres ofte av sollys.

Prikking, stikking og ubehagelig varmefølelse i huden er også typisk. Rødming er et vanlig problem.

Mange utvikler synlige blodkar ytterst i huden, såkalte couprose eller telangiektasier.

Enkelte med Rosacea , spesielt eldre menn, er utsatt for å få forstørret nese, grunnet unormalt antall talgkjertelceller. Mange blir utettmessig sett på som alkoholmisbrukere.

Behandling av Rosacea